Åtte gode råd for å sykle trygt

temp

Publisert: 16.06.2016

Alt for ofte leser vi i avisen og ser på nettet om møteulykker mellom syklister og bilister. Ulykkene skjer når vi tar for lite hensyn til hverandre, enten vi sitter på tohjuling eller i firehjuling.

 - Dersom vi gir hverandre rom i trafikken og tar gjensidig hensyn,  betyr det færre skadde i våre helikoptre.

Det sier Christian Mørkve til Norsk Luftambulanse sitt magasin. Han vet hva han snakker om – siden han både er ivrig syklist og har som jobb  å være pilot i luftambulansen.

  

Som på fotballbanen er det i trafikken viktig at samhandlingen mellom aktørene sitter.

 

Når samhandlingen glipper

Og Mørkve får støtte av Dagfinn Moe, trafikkforsker ved Sintef i Trondheim. Til Adresseavisen sier Moe:

- Ulykker oppstår når bilister, syklister og fotgjengere glipper på samhandlingen. Som trafikant er det viktig å skape seg fysiske luker slik at man ikke kommer for nær andre. Alle som ferdes i trafikken, må ha gjensidig forståelse for hverandre og tenke gjennom hvordan man beveger seg.

- Som syklist er det viktigere å tenke på samhandlingen med andre trafikanter enn å oppfatte sykkelturen som en sportsprestasjon.

Flest menn i ulykker

Trafikkforskeren er også opptatt av at dette er et moment som treffer menn i langt større grad enn kvinner.

- Menn elsker å konkurrere med seg selv. Når en mann setter seg på sykkelen, trigges lysten til å være leken og å utfordre seg selv, noe som gjør at de er mer hissige i trafikken enn kvinnelige syklister, sier Moe.

Dette er et forhold som gjenspeiler seg i ulykkesstatistikk: Nærmere 70 prosent av hardt skadde i sykkelulykker mellom 2010 og 2014 var menn, mens åtte av ti omkomne syklister var menn.

  

Velg jakke i sterke farger, er ett av rådene fra helikopterpilot og ivrig syklist, Christian Mørkve.

 

Åtte gode råd

Tilbake til helikopterpilot Mørkve:

- Jeg er veldig glad i å nyte farten på sykkelen, men jeg har så lite å vinne og så mye å tape på å gjøre det når jeg har biler på alle kanter. Det handler ganske enkelt om å senke farten, vise hensyn og og følge trafikkreglene, sier Mørkve og kommer med følgende åtte gode råd.

1) Bli sett

Velg hjelm, hansker eller sidevesker i sterke farger – sammen med en jakke som er lett å se i trafikken. Bruk gjerne blinkende rødt lys bak på sykkelen, også på dagtid. Alt hjelper.

2) Planlegg neste kryss

 Når du nærmer deg et kryss eller uoversiktlig sted, gå ut fra at noen kommer til å dukke opp fort og uten forvarsel. Brems ned på forhånd, da unngår du panikkbremsing og fall.

3) Stell pent med utstyret

En velholdt sykkel er mye tryggere enn en som er slitt. Sørg for at dekk, kjede og bremser er i topp stand. Og har du fått en sprekk i hjelmen, må den byttes umiddelbart.

4) Vær myk i kroppen

Erfarne syklister bruker kroppen som støtdemper. De løfter baken litt opp fra setet over humper, de er løse og ledige i albuer og knær for å dempe slag fra underlaget. Er du stiv, kræsjer du oftere.

5) Unngå harde dekk

Noen tror at knallharde dekk ruller best. Det stemmer ikke. Proffene vet at du på grus og litt ruglete asfalt ruller like lett med litt mindre luft i hjulet. Da vil også veigrep og kontroll bli mye bedre.

6) Brems riktig

Haster det med å stoppe, så begynn med bakbremsen og gi deretter frembremsen et mykt trykk som økes gradvis. Da unngår du at forhjulet sklir eller låser seg. Brems ned før svingen, ikke midt i den!

7) Kjøp komfort

Tenk komfort når du prøver ny sykkel. Alt for mange velger en for sporty modell, selv om det bare skal bruke den til og fra jobb. Du vil ofte føle deg tryggere med litt mer oppreist sittestilling.

8) Prioriter klær

Ikke bruk opp hele sykkelbudsjettet på selve sykkelen. Skal du sykle for å trene, så velg heller en rimeligere modell og få med en god sykkelbukse og sykkelsko som kan festes i pedalene. Det vil du ikke angre på.

Tekst og foto:
TORE SÆTHER / Avantas Aktiv

Kilder:
Norsk Luftambulanse Magasin
Adresseavisen

  

”Stayin’ Alive” er laget i venstrekjøringsland, men budskapet er lett å overføre til høyrekjøring-Norge: Det gjelder å ta hensyn til sine medtrafikanter.