El-sykkel – også til trening

temp

Publisert: 03.04.2017

El-sykkel er for de over 60 som dessuten synes svette er noe herk. Sånn kan det sies, og så feil kan man ta.

- Etter min erfaring er den typiske el-syklisten en mann eller en kvinne +40. Det er en liten overvekt kvinner, kanskje. Et kjennetegn er at det er folk som vil vekke til live sykkelgleden som kjøper el-sykkel. Som transportmiddel er el-sykkelen selvsagt velegnet, men for mange er det underordnet, i alle fall i starten, sier Morten Utheim Johnsen. Han driver el-sykkelbutikken ”Scushi” på Valentinlyst-senteret i Trondheim.

Morten Utheim Johnsen på sin egen el-sykkel i butikken på Valentinlyst.

- Jeg er lidenskapelig sykkel-entusiast, og interessen for el-sykkel ble vekket for et par år siden. Jeg kom i kontakt med Alexander Fählström som har skandinaviske rettigheter til det sveitsiske el-sykkel-merket Flyer. Kontakten førte til at jeg startet mitt eget firma og med butikk her på Valentinlyst siden i oktober i fjor. I begynnelsen var virksomheten rettet mot bedriftsmarkedet. Her på Valentinlyst hadde jeg egentlig bare en salgsutstilling. Men så ble det så mange som viste interesse at jeg utvidet den til butikk.

Den størst økende gruppen kunder hos Utheim Johnsen er barnefamilier. De har innsett el-sykkelens mange fordeler som transportmiddel, og derfor har Scushi-driveren også barnetilhengere inn i butikken. Tilhengerne har ikke el-motor... Det har til gjengjeld er riktig artig variant av el-sykkelen; en barnevogn-sykkel.

En liten raritet i el-sykkel-verden; med barnevogn foran, og vognen har til og med batteri...

El-sykkelen kommer i dag i mange forskjellige varianter. Mens det for noen ganske få år siden stort sett bare var én type el-sykkel, kan du i dag få kjøpt både by-sykkel, landeveis-sykkel og terrengsykkel. Og så er det flere undergrupper til hver av de tre hovedtypene. Men hva med ett av de aller viktigste spørsmålene, batteriene – hva med kapasitet og levetid?

 

Her er en bysykkel i retro-utførelse og til ca. 27 000 kroner

- Standardbatteriet er på 400 watt-timer. Det betyr at du kan kjøre med full el-kraft mellom fem og ti mil, fem ”trønderske” eller ti ”danske”, sier Utheim Johnsen med et smil og legger til:

- For de aller fleste innebærer det at batteri-kapasiteten ikke er en begrensning for daglig bruk. Jeg og familien var for eksempel på el-sykkeltur sist sommer. Da syklet vi 12 mil uten å lade batteriene.

- Dessuten er det enkelt å lade – med vanlig stikk-kontakt, og det tar heller ikke lang tid. For å lade fra helt flatt batteri til 80 prosent fullt, tar det ca. én og tre kvart time. Billig er det også. Å fylle et slikt batteri fra tomt til helt fullt vil koste ca. 30 øre.

- Og så var det levetiden, det er jo som for el-bilister et ikke uvesentlig poeng?

- Levetiden kan variere fra batteritype til batteritype. Batteriene som er på Flyer-syklene jeg selger er garantert å holde i 30 000 kilometer. For vanlig bruk vil det bety mellom 10 og 15 års sykkelbruk.

Batteriene er nøkkelen til god el-sykkeltilværelse. Og god kvalitet koster. Batteriene står for ca. én tredjedel av sykkelens pris.

- Du kan få en el-sykkel til noen få tusenlapper, er det noe ”folk flest” kan klare seg med?

- Jeg kan skaffe sykler til 6000-7000 kroner, men jeg anbefaler det ikke. Nå skal jeg slett ikke snakke ned de som velger slike sykler. Er bruken ment å være til og fra butikken og bare i finvær, holder det sikkert greit. Men vil man bruke sykkelen mer og i all slags vær, da vil jeg anbefale at man legger i rundt 20 000 kroner. Da kan man være sikker på at både selve sykkelen og batteriet er av riktig god kvalitet.

- Enkelte har opplevd å bli frastjålet batteriet når sykkelen har stått parkert. Bør man ta med seg batteriet når man forlater sykkelen?

- Batteriene er jo låst fast til sykkelen, men de lar seg fjerne. Derfor anbefaler jeg å ta med batteriet når man skal ha sykkelen stående en stund. Uten batteri er syklene ikke særlig attraktive for uærlige sjeler.

- Og til slutt, poenget med at el-sykler er bare for gamle og late...

- ”Alderdoms-mobbingen” er der fortsatt, men i avtagende grad. Det skulle også bare mangle, fordi en el-sykkel kan absolutt gi mosjon og til og med god treningseffekt. Det er jo bare å slå av motoren og bruke sykkelen som vanlig sykkel. Jeg har selv gjort det, til og med testet ut det i ei treningsløype jeg har rundt Jonsvatnet. Jeg brukte fem minutter mer på runden med el-sykkelen enn med min vanlige sykkel. Og treningseffekt, det fikk jeg, sier Morten Utheim Johnsen

Hva kjennetegner en el-sykkel?
* Batteri med styringsenhet (BMS), kontroller og batterilader
* Elektrisk hjelpemotor (i nav eller krank)
* Motoren kobles fra når sykkelen når en fart på 25 km/t
* Du må tråkke for å få hjelp av el-motoren
* Kabling mellom batteri og elmotor
* Betjeningsenhet/ informasjonsdisplay
* Pedalsensor (og evt. andre sensorer)

 Noen av el-sykkelens fordeler 
* Kan erstatte bilkjøring
* Du slipper kø og du skaper ikke kø
* Du produserer ingen lokal forurensing
* Du tar liten plass i bytrafikken både når du kjører og når du parkerer
* Lett og gratis å parkere
* Intet førerkortkrav
* Ingen registreringsplikt
* Ingen årsavgift
* Kan brukes som vanlig sykkel (du slipper rekkeviddeangst, jf elbil) 

Tekst og foto:

TORE SÆTHER / Avantas Aktiv