Tid for sykkelservice – les ekspertens 4 tips!

temp

Publisert: 09.04.2018

Det er vår, og det betyr ”prime time” for sykkelservice. Roger Olsen, ansvarlig for sykkelverkstedet hos sportsforretningen Axel Bruun i Trondheim har jobbet med sykkelservice i 18 år og har sett det meste av vedlikehold, - eller mangel på vedlikehold. 

Lang ventetid om våren
For ventetid blir det når ”alle” skal på vårservice med tohjulingen. På det mest hektiske er det så stor etterspørsel på Roger Olsens tid at det kan gå to-tre uker fra man bestiller til det er et innsmett på verkstedet hos Olsen.

- Og det kan jo være kjedelig når det egentlig er ”i dag” du ser for deg at sykkelsesongen starter.

Roger Olsen har ikke fortid som aktiv sykkelrytter, men liker å sykle og mekke og skru. I 18 år har han hatt denne jobben hos Axel Bruun, og i løpet av disse årene har han sett det meste – fra godt vedlikeholdte sykler til det stikk motsatte.

- Jeg har fått inn sykler som ikke har vært i nærheten av noen som helst service eller eget vedlikehold, sier Olsen og viser oss en off road-sykkel han nettopp har fått inn. Sykkelen er bare et par-tre år gammel, men ser ut som en ”olding”.

 


Slik ønsker ikke Olsen syklene skal se ut når de kommer inn til service. 

Service-slurv koster dyrt
- Og det er selvsagt dumt at man lar det gå så langt. Det betyr rustne wirer, utslitt kjede og krans. Til slutt stopper det kanskje, og det er jo kjedelig hvis man har vent seg til å bruke sykkelen hver dag. Dessuten blir det mye dyrere å få orden på sakene enn om man sørger for regelmessig service.

De fleste tar konsekvensen av at regelmessig vedlikehold lønner seg. Få smurt opp kjede, justert gir, sjekke bremsene og eventuelt skifte bremseklosser. Det er det som stort sett skal til for å holde sykkelen i god stand.


Det lønner seg å sjekke bremsene med jevne mellomrom. Felgbremser er dessuten lette å ”ha kontroll på”.

Fire vedlikeholdstips
Roger Olsen kommer i kontakt med alle slags sykler, fra damesykler med kurv til moderne racere. Mange steller pent med syklene sine i det daglige, enkelte er kyndige nok til å ta nødvendig service selv, men de fleste av oss har behov for hjelp fra Olsen eller noen av hans kolleger.

Her er fire tips fra sykkel-mekker Olsen for å holde sykkelen din godt gående:

1) Hold sykkelen ren. Det er det aller viktigste rådet. Regelmessig vask for å få bort sand og skitt fra gir og kjede. Sand og skit sliter hardt på kjede og gir! Bruk deretter en tynn olje (gjerne på sprayboks) for å smøre.

2) Sjekk bremsene. Unngå at de blir helt nedslitte. Hvis du hører en mistenkelig rar lyd, ikke la det gå dager og uker uten å sjekke. Det kan være at det er jern mot jern-lyd du hører – altså helt nedslitte bremser.

3) Sørg for at det alltid er nok luft i dekkene. Punkteringer skjer ofte fordi det er for lite luft i dekkene. Dekkene skal være ganske harde, ikke gi etter nå du sitter på sykkelen. I dekkene på en hybrid-sykkel skal luftmengden være 60 pund (4 bar), på offroader 50 pund (3,5 bar). Men dette står altså på dekkene…


”Den nye vin”, el-sykkelen, trenger også vanlig service. Roger Olsen har for øvrig selv en slik en.

4) Og til sist, - hvis du tar en skikkelig service på sykkelen din før du setter den bort for vinteren, så slipper du å ergre deg over lang venteliste hos oss eller andre som driver sykkelverksted.

Tekst og foto:
Tore Sæther / Avantas Aktiv